Zorgboerderij Care for You is er voor kinderen en volwassenen met een beperking of voor mensen die een achterstand hebben op de arbeidsmarkt. Graag kijken we met elkaar naar mogelijkheden.
Momenteel richt de zorgboerderij zich voornamelijk op jongeren in de leeftijd van 7 tot 18 jaar. Veelal hebben deze de diagnose ADHD, psychische aandoening of een diagnose in het autistisch spectrum ontvangen.
We werken vanuit het persoonlijk functioneringsniveau van ieder mens en kind, we proberen samen met hen het gedrag te spiegelen en er achter te komen waar het vandaan komt. Vervolgens nemen we het kind mee in de oplossing hoe dat gedrag om te buigen of te automatiseren op een manier die acceptabel is voor iedereen. Heel belangrijk in dit proces is dat alle behandelaars hier in meegenomen moeten worden om een eenduidige aanpak toe te passen. Korte lijntjes, samen een doel stellen en duidelijke begrenzing. Hierdoor kan een ieder zijn/ haar expertise gebruiken en inzetten en kunnen er duidelijke afspraken gemaakt worden in aanpak waarmee met daadkracht voortgang geboekt worden.
Bij ons is ‘de activiteit’ niet het belangrijkst maar de wijze waarop je het (met anderen) uitvoert. Denk hierbij aan; samenspel, omgangsvormen en communicatie. Er wordt bewust met kleine
groepjes gewerkt, zodat er een veilige cultuur ontstaat waarin de kinderen weer succeservaringen (met anderen) op kunnen doen. Het toepassen van humor speelt een belangrijke rol in het
vroegtijdig ombuigen van ongewenst gedrag (een manier zonder de ‘politiepet’). Belangrijk is dat kinderen zelf ook met elkaar meedenken in mogelijke oplossingen. Dit ‘samen’, (let ook positief op
de ander en help waar je kan), is overal terug te vinden in de zorgboerderij. De lijfspreuk van de zorgboerderij is dan ook: ‘met elkaar eruit halen wat er in zit’ en zorgen dat iedereen het leuk
heeft. Dingen die onmogelijk lijken, om buigen tot mogelijkheden, en ‘van complimenten gaan we groeien, dus deel ze uit’!
Dit alles is voor een groot gedeelte gestoeld op de Gentle Teaching methodiek, ABA methode en de Stop, Denk, Doe techniek. In deze methodieken staan begrippen als companionship, wederzijdse
afhankelijkheid, persoonlijke betrokkenheid vanuit de begeleiders en gelijkwaardigheid centraal. De persoonlijke aandacht en betrokkenheid van de hulpverlener geeft zo de mogelijkheid om
daadwerkelijk te komen tot het behalen van smart doelen.
Door trainingen die gezamenlijk met het personeel van het buitengewoon onderwijs worden gevolgd zijn hier de afgelopen jaren 'the leader in me' gewoontes, geef me de vijf, sova trainingen en trauma sensitieve onderwijs aan toegevoegd.
Initiëel ontwerp door Marieke – implementatie en optimalisatie door Ryan Verweerd.